Eiropas digitālās reklāmas apgrozījuma pētījumā beidzot redzami arī Latvijas patiesie dati

Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācija (Interactive Advertising Bureau – IAB Europe) ir apkopojusi datus par Eiropas digitālās reklāmas industrijas apgrozījumu ikgadējā pētījumā “IAB Europe AdEx Benchmark”. Šis pētījums ir īpaši nozīmīgs Baltijai, jo šogad pirmo reizi Eiropas digitālās reklāmas un marketinga pētījumā ir iekļauti arī dati par Igauniju, Latviju un Lietuvu.

>>> Skatīt “IAB Europe AdEx Benchmark” pētījumu
>>> Skatīt “2022 Baltic Digital Market Adex” datus

“Līdz šim daudz dzirdēts, ka reklāmdevējiem Latvijā pietrūkst datu par to, cik liels ir digitālās reklāmas tirgus apjoms. Tagad, līdz ar Latvijas uzņēmumu iekļaušanos Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācijā “IAB Europe” un tās pētījumos, ir pieejami dati šķērsgriezumā gan par digitālas reklāmas veidiem, gan arī katru no Baltijas valstīm atsevišķi,” stāsta digitālās reklāmas aģentūras “Top Media” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Kažemaks.

“Iepriekš mums bija pieejams tikai Latvijas Reklāmas asociācijas rūpīgi veiktais pētījums par Latvijas mediju reklāmas tirgus apjomu, taču tur iztrūka dati par Latvijas reklāmdevēju tēriņiem globālās mediju platformās. Iepriekš tika ziņots, ka Latvijas mediju reklāmas tirgus apjoms 2022.gadā bija 84,4 miljoni eiro, tai skaitā 21,4 miljoni eiro internetā. Tagad varam nomērīt arī to, cik daudz Latvijā ir apgrozījuši tādi globālie uzņēmumi kā “Google” un “Facebook”. Varam secināt, ka patiesais reklāmas apgrozījums Latvijā ir vismaz divas reizes lielāks,” precizē digitālās reklāmas aģentūras “Top Media” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Kažemaks.

>>> Skatīt Latvijas Reklāmas asociācijas apkopojumu par Latvijas mediju reklāmas tirgus apjomu 2022.gadā

“Vietējais digitālās reklāmas tirgus Igaunijā, Latvijā un Lietuvā ir piesaistījis daudz lielākus reklāmas izdevumus, nekā tika uzskatīts iepriekš. Līdzīgi kā citos Eiropas tirgos, tā kopējais apjoms ir lielāks nekā visu citu tradicionālo mediju formām kopā. Pamatojoties uz 2022 datiem, varam apstiprināt to, ko reklāmdevēji runā jau kādu laiku, ka digitālās reklāma kļuvusi par galveno reklāmas veidu,” informē digitālās reklāmas aģentūras “Top Media” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Kažemaks.

Eiropā digitālās reklāmas industrijas apgrozījums ir pieaudzis par nepilniem 10%, sasniedzot 86 miljardus eiro, liecina “IAB Europe AdEx Benchmark” pētījums. Kopējais tirgus pieaugums Baltijā ir lielāks nekā vidēji Eiropā, Baltijas valstīs kopā tas veido 14,2%. Baltijas valstu dati liecina, ka digitālās reklāmas tirgus Baltijas valstīs veido 386 miljonus eiro. Lielākais digitālās reklāmas apgozījums fiksēts Lietuvā – 157 miljoni eiro, Latvijai un Igaunijai tas ir attiecīgi – 114 un 115 miljoni eiro.

“Mēs esam ļoti priecīgi Igauniju, Latviju un Lietuvu sveikt Eiropas digitālās reklāmas un mārketinga  saimē un pirmo reizi iekļaut reklāmu izdevumu datus no šiem tirgiem. Tas ļauj Baltijas valstu tirgiem salīdzināt sevi ar saviem Eiropas partneriem un spert sistemātiskus soļus tālākai tirgus attīstībai,” stāsta Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācijas “IAB Europe” galvenais ekonomists Daniels Knaps.

Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācija “IAB Europe” jau 17 gadus veic ikgadējo pētījumu, analizējot digitālās reklāmas apjomus. Pētījumā tiek apkopoti dati no 29 Eiropas valstīs, izņemot Krieviju un Baltkrieviju. Šogad aptaujā pirmo reizi tika iekļauti arī dati no Baltijas valstīm.

Digitālās reklāmas aģentūra “Top Media” kļuva par Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācija “IAB Europe” biedru 2022.gada novembrī.

“Lai turpinātu investīcijas digitālajā reklāmā, ir nepieciešama izpratne par tirgus dinamiku un izaugsmes virzītājspēkiem. “IAB Europe AdEx Benchmark” pētījums ir kā ceļvedis reklāmdevēju lēmumu pieņēmējiem,” stāsta Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācijas “IAB Europe” galvenais ekonomists Daniels Knaps.

“Digitālais mārketings un reklāmas tehnoloģijas turpina strauji attīstīties, vienlaikus saskaroties ar arvien izteiktāku spiedienu no likumdevējiem nodrošināt interneta lietotāju privātumu un pilnu kontroli pār saviem personas datiem. Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācijai “IAB Europe” būs nozīmīga loma sabalansētu un caurspīdīgu risinājumu atrašanā un to izaicinājumu pārvarēšanā, ar ko mūsu nozare sastapsies nākamajos gados. Tādēļ “Top Media” ir gatava ar entuziasmu iesaistīties asociācijas darbībā un sniegt savu ieguldījumu digitālā mārketinga jomas attīstībā Baltijas reģionā un Eiropā,” aģentūras “Top Media” iekļaušanos Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācijā “IAB Europe” komentēja “Top Media” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Kažemaks.

Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācijas “IAB Europe” mērķis ir standartizēt digitālās reklāmas tirgus mehānisma novērtēšanu un interpretāciju visās Eiropas valstīs. Izstrādātas un noteiktas kategorijas, ko izmanto tirgus pārskatos, dokumentos un vispārējā saziņā. Starp pētītajām nozarēm ir vizuālā reklāma, reklāma, izmantojot video formātus, vizuālā un teksta reklāma sociālajos tīklos, piemēram, Facebook, Instagram, LinkedIn, reklāma, kas tiek rādīta konkrētiem vārdu vaicājumiem meklētājprogrammās u.c.

Digitālā mārketinga aģentūra “Top Media” kopš 2013. gada sniedz digitālā mārketinga pakalpojumus klientiem no visas pasaules, īpaši fokusējoties uz eksportējošo uzņēmumu biznesa attīstīšanu un liela apjoma reklāmas kampaņu pārvaldību “Google Ads” un “Facebook Ads”. Kopš 2022.gada “Top Media” saņēmusi “Google” visaugstākā līmeņa partnera statusu – 2022 Premier Partner. 2022. gada laikā ar “Top Media” speciālistu palīdzību uzņēmumu digitālajās reklāmas kampaņās tika investēti vairāk nekā 30 miljoni eiro. “Top Media” Latvijas klientu vidū ir “Tet”, “Rimi”, “Omniva”, “Porsche”, “Tesla”, “Mazeratti”, “Booking Group“ un citi pazīstami zīmoli.