
Digitālās reklāmas aģentūras “Top Media” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Kažemaks pauž neizpratni par to, kāpēc Latvijas Reklāmas asociācija publicē nepilnīgus datus par Latvijas mediju reklāmas tirgus apjomu, neskatoties uz to, ka kopš 2023.gada ir pieejami arī dati no Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācijas par to, kāds ir globālo mediju platformu apgrozījumu Latvijā.
Latvijas Reklāmās asociācija 2023.gada 21.augustā ir publicējusi apkopojumu par Latvijas mediju reklāmas tirgu 2023. gada 1.pusgadā, piebilstot, ka dati ietver tikai Latvijas mediju reklāmas apjomus. “Šāds nozares asociācijas datu apkopojums ir kā ceļa karte arī nozarē strādājošajiem uzņēmumiem, arī reklāmas devējiem Latvijā un pasaulē. Publiskojot nepilnīgus datus, nozare un klienti ir spiesti vadīties pēc greizām koordinātēm,” uzskata Mārtiņš Kažemaks.
Kopš 2023.gada, kad Latvijas un Baltijas valstu dati ir iekļauti Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācijas ikgadējā pētījumā “IAB Europe AdEx Benchmark”, ir iespējams nomērīt arī to, cik daudz Latvijā ir apgrozījuši tādi globālie uzņēmumi kā “Google”, “Facebook”, “Twitter” un citi.
“Apkopojot Eiropas, tai skaitā arī Latvijas un Baltijas datus par 2022.gadu, varējām secināt, ka patiesais reklāmas apgrozījums Latvijā ir vismaz divas reizes lielāks, savukārt digitālās reklāmas īpatsvars ir daudzkārt lielāks. Līdzīgi kā citos Eiropas tirgos, digitālās reklāmas kopējais apjoms ir lielāks nekā visu citu tradicionālo mediju formām kopā. Pamatojoties uz 2022.gada datiem, varam apstiprināt to, ko reklāmdevēji runā jau kādu laiku, ka digitālās reklāma kļuvusi par galveno reklāmas veidu,” informē Mārtiņš Kažemaks.
Latvijas Reklāmas asociācijas 21.augustā publicētajā apkopojums teikts, ka 2023.gada pirmajā pusgadā reklāmas tirgus apjoms kopumā ir pieaudzis par 4,6%, sasniedzot 41,5 miljonus eiro. Iepriekš tika ziņots, ka Latvijas mediju reklāmas tirgus apjoms 2022.gadā bija 84,4 miljoni eiro, tai skaitā 21,4 miljoni eiro internetā. “Savukārt, Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācijas ikgadējā pētījumā teikts, ka Latvijas digitālās reklāmas industrijas apgrozījums 2022.gadā bijis 114 miljoni eiro. Tātad Latvijas digitālās reklāmas industrijas apgrozījums ir lielāks nekā Latvijas Reklāmas asociācijas deklarētais visas Latvijas reklāmas industrijas apgrozījums kopā,” norāda Mārtiņš Kažemaks.
Latvijas Reklāmas asociācijas apkopojumā tikmēr tiek ziņots, ka Latvijā vislielākais īpatsvars 2023.gada 1.pusē ir TV reklāmām ar 38,9%, kamēr interneta reklāmas apjoms ir tikai 25,2%. Saskaņā ar Latvijas Reklāmas asociācijas datiem, 15,5% ir radio, 14,5% ir vides reklāmā, 3,9% žurnāli, 1,5% ir avīzes, 0,5% ir kino.
“Jau kopš 2023.gada ir pieejami dati par to, kāds ir Latvijas digitālās reklāmas patiesais apgrozījums, kurā iekļauti arī globālo mediju dati. Tad kāpēc gan tiražēt vecus un nepilnīgus datus, kas mulsina nozari un klientus? Es aicinu Latvijas Reklāmas asociāciju sinhronizēt savus datus ar Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācijas datiem,” mudina Mārtiņš Kažemaks.
2023.gada 30.jūnijā, neilgi pēc tam, kad Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācijas dati bija pieejami arī Latvijā, arī Latvijas Reklāmas asociācija publicēja koriģētus aprēķinus par Latvijas mediju reklāmas apjomu 2022.gadā, iekļaujot gan lokālos, gan ārzemju medijus un reklāmas kanālus. “Tas ļoti priecēja mani un citus digitālās reklāmas un mārketinga industrijas pārstāvjus. Cerējām, ka arī turpmāk Latvijas reklāmas asociācija publicēs pilnvērtīgu apkopojumu par reklāmas tirgus apjomu Latvijā,” stāsta Mārtiņš Kažemaks.
>>> Skatīt Latvijas Reklāmas asociācijas apkopojumu par 2023.gada 1.pusgadu
>>> Skatīt Latvijas Reklāmas asociācijas koriģētos datus par 2022. gadu
>>> Skatīt Eiropas Digitālās reklāmas un mārketinga asociācijas pētījumu
>>> Skatīt “2022 Baltic Digital Market Adex” datus
Digitālā mārketinga aģentūra “Top Media” kopš 2013. gada sniedz digitālā mārketinga pakalpojumus klientiem no visas pasaules, īpaši fokusējoties uz Latvijas eksportējošo uzņēmumu biznesa attīstīšanu un liela apjoma reklāmas kampaņu pārvaldību “Google Ads” un “Facebook Ads”. Kopš 2022.gada “Top Media” saņēmusi “Google” visaugstākā līmeņa partnera statusu – “Google Premier Partner”, šobrīd šādā statusā ir tikai trīs aģentūras Latvijā. 2022. gada laikā ar “Top Media” speciālistu palīdzību uzņēmumu digitālajās reklāmas kampaņās tika investēti vairāk nekā 30 miljoni eiro. “Top Media” Latvijas klientu vidū ir “Tet”, “Rimi”, “Omniva”, “Porsche”, “Tesla”, “Mazeratti”, “Booking Group“ un citi pazīstami zīmoli.
