Latvijas tūrisma nozares pārstāvju dalība vienā no pasaules lielākajām tūrisma izstādēm “ITB Berlin 2011” Vācijā vērtējama kā ļoti veiksmīga, secina Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) direktors Armands Slokenbergs.
Visi stenda dalībnieki ar izstādi kopumā bija apmierināti un tās norisi TAVA veiktajā aptaujā vērtēja kā labu vai ļoti labu, atzinīgi aptaujātie dalībnieki novērtējuši arī Latvijas stendu, jo īpaši tā vizuālo noformējumu.
“Interese par TAVA un citu tūrisma nozares pārstāvju informatīvajiem materiāliem bija liela, daži materiāli bija tik pieprasīti, ka tika izdalīti jau pirmajās profesionālo apmeklētāju dienās, piemēram Rīgas un apkārtnes tūrisma kartes, reģionu kartes. Reālos ienākošā tūrisma skaitļos varētu pārvērsties arī tūrisma uzņēmēju jaundibinātie biznesa kontakti, kas dažkārt vienam uzņēmuma sniedzās pat pāris desmitos, divām kompānijām izdevās uzreiz noslēgt pa trim sadarbības līgumiem,” stāsta Armands Slokenbergs.
Lai gan ceļotājus parasti interesē konkrēti tūrisma piedāvājumi, liela interese bija par tūrisma tēla video, tēla bukletiem, par pašu stendu. Arī Siguldas novada domes Tūrisma pārvaldes vadītāja Laura Konstante Latvijas stendu vērtē kā “veiksmīgu no dizaina viedokļa, kas milzīgajās hallēs ļāva būt ievērotiem”. Daudzi apmeklētāji stendu fotografēja vai filmēja. Izdevīga bija arī stenda atrašanās vieta, kas nodrošināja nepārtrauktu cilvēku plūsmu gar to.
Latvijas stendā piedalījās Cēsu kultūras un tūrisma centrs, Liepājas reģiona tūrisma birojs, Siguldas novada dome, Rīgas pilsētas pašvaldība, tūrisma nozares uzņēmumi SIA „Viesnīcu un restorānu centrs”, SIA „L ceļotājs”, „TAS Baltics”, „Baltic eVentTour”, „Nikos Travel”, „EKOBALTA VG”, „Hotel Bergs”,„AlphaNet”, „Baltijas ceļojumu grupa”, „Medicīnas tūrisma centrs”, „Latvia Tours”, „VIA BALTIC”. Viņu dalību izstādē pirmo reizi tika līdzfinansēta no Eiropas reģionālā attīstības fonda (ERAF) projekta „Latvijas kā tūrisma galamērķa konkurētspējas stiprināšana ārējos tirgos”.
TAVA aptaujās par izstādes rezultātiem dalībnieki uzrādīja dažādu jaundibināto kontaktu skaitu, kas sniedzās no četriem līdz pat 50, bet tādi kontakti, kas iever nākamo darījumu pazīmes – no diviem līdz 20 katram. Visvairāk biznesa kontaktu nodibināts ar Vācijas tūrisma nozares pārstāvjiem, vairāki uzņēmumi tos raduši arī Krievijā, Holandē, Turcijā, Polijā un virknē Eiropas valstu, pa kādam – arī Ķīnā, ASV, Izraēlā un citviet, informē TAVA tūrisma mārketinga eksperte Linda Penka.
Tūrisma profesionāļus no TAVA informatīvajiem materiāliem visvairāk interesēja TOP 10 tūrisma objektu buklets, Latvijas tūrisma tēla buklets, Latvijas un Baltijas kempingu karte, pašu ceļotāju vidū ļoti pieprasītas bija arī Rīgas un tās apkārtnes, Latvijas tūrisma kartes. Par Latvijas tūrisma piedāvājumu interesējās daudzi ceļotāji, kas Latvijā jau ir bijuši, un nāca uz stendu jau ar konkrētiem, padziļinātiem jautājumiem, daudzi interesējās par kultūras pasākumu plāniem, operas repertuāru, ārkārtīgi liela interese bija par Kurzemes reģionu. Vairums gados vecāku cilvēku vēlējās saņemt jau gatavu informāciju drukātā veidā vai tūroperatoru piedāvājumu paketi, nevis to meklēt internetā, savukārt 30 – 50-gadīgie vācieši visbiežāk interesējās par iespējām ceļot ar savu vai nomātu auto, naktsmītņu rezervāciju.
Baltijas valstu kopīgajā preses konferencē piedalījās 75 ārvalstu žurnālisti. Kopumā izstādes laikā tika apkalpoti ap 200 žurnālistu. Mediju pārstāvji interesējās par informatīvajiem materiāliem, iespējām saņemt regulāru informāciju par tūrisma aktualitātēm, kvalitatīvām fotogrāfijām publikācijām, žurnālistu vizītēm Latvijā, jauno Latvijas tūrisma tēlu, par ko veidoja arī reportāžas.
Uz prezentāciju Latvijas stendā no aicinātajiem lielākajiem Vācijas tūroperatoriem un preses pārstāvjiem ieradās ap 100 cilvēku. Stenda dalībnieki izmantoja to kā iespēju neformālā gaisotnē nodibināt darījumu kontaktus, stāsta Linda Penka.
“Live Riga” direktors Gastons Neimanis atzīst, ka izstādē guvis apliecinājumu lielajam Rīgas tūrisma pieprasījumam, kas daļēji ir “Live Riga” jau veikto aktivitāšu sekas – tūroperatori jau nāca ar vēlmi Vācijas un arī citu valstu tūristiem piedāvāt Rīgu un Latviju. Gastons Neimanis lēš, ka izstādes atdeve rezultēsies vismaz 10% tūristu skaita pieaugumā šogad. “Live Riga” turpinās savas aktivitātes, aicinot kuplu žurnālistu un tūroperatoru pulku uz lielākajiem maija pasākumiem – “Nordea Rīgas Maratonu” un “Go Blonde” festivālu.
“Berlīnes izstāde no pārējām atšķīrās ar savu vērienīgumu, plašo piedāvājuma spektru, kas pozitīvi pārsteidza. Rezultāts pārspēja gaidīto. Izdevās satikties ar jau esošiem sadarbības partneriem, atrast jaunus risinājumus jaunai sadarbībai, uzzinājām par dažādām jaunām, potenciāli ieviešamām tehnoloģijām,” rezumē Siguldas novada pārstāve Laura Konstante. Viņasprāt izstādes dalības modelis pašvaldībām esot kopā uzņēmējiem, kā arī ERAF finansējuma piesaistīšana ir veiksmīgs valsts prezentēšanas veids starptautiskajās izstādēs.
Latvijas stenda dalībnieki ieteikuši turpmāk pievērst lielāku uzmanību darbavietas funkcionalitātes uzlabošanai un pilnīgākam tehniskajam nodrošinājumam, kā arī komunikāciju uzlabošanai svešvalodās.
Kopumā “ITB Berlin 2011” apmeklēja 170 000 cilvēku, kas ir par 14 000 vairāk kā pērn. 40% no tiem bija ārvalstu nozares profesionāļi, apmēram 7000 žurnālistu no 94 valstīm. Izstādē ar stendiem tika pārstāvēti 11 163 uzņēmumi no 188 valstīm.